*

mlhie2

Uskonpuhdistajia (Raamatun vihaajia) tarjolla?

 

 

Vaikka olen melkoisen uusi tulokas tällä Puheenvuoro-blogien leirillä, analyyttinen katsaus on tuonut johtopäätöksen (näyttöineen) että täällä suorastaan vilisee uskonpuhdistuksen asiaan innokkaita (työttömiäkö) - ja Raamatun ja pyhien asioiden repostelijoita, vihakirjoittajia.

 

Tänään Eräs kirjoitti blogissaan tehneensä jopa "rikosilmoituksen poliisille Raamatusta ja Koraanista"! Aika merkittävä yritys? http://pelisuomi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/239562-tein-poliisille-rikosil...

 

Näytöksi tämä uskon-puhdistus-kandi oli bongannut Raamatusta mm. muutamia sopivia lauseita, joilla koettaa vakuuttaa poliiseja ja muita rikosoikeuden tahoja että mm. Raamatun Tekstien Puhdistus (= sensurointi) pitää aloittaa. Hänen aloitteensa aatteella?

Rikosilmoituksen tekijäkin on ilmoittautunut julkisesti Pentti Lindeman, ulkomaille paennut suomalainen, joka kertoo taustastaan, blogissaan, näin: http://pelisuomi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/239299-tanaan-on-20-vuotta-sii...

 

 

Otin kantaa edelliseen: http://mlhie2.puheenvuoro.uusisuomi.fi/239576-oikeinko-rikosilmoitus-raa...

Oikeinko rikosilmoitus Raamatusta ja Koraanista? Ihan vain fakta-asiaa, koskien rikosilmoituksia ja prosesseja! Järkeä kehiin, malttia vimmaan?

 

Uskonpuhdistusyritystä vai vihakirjoitusta?

 

On yleensä arveluttavaa, jos joku uskonasioiden "ulkopuolinen" ja selvästi uskontoon vihamielisesti orientoitunut nostaa itsensä "puhdistajaksi"? Se on absurdi ajatuksenakin?

Sen lisäksi vaatimusta on pidettävä vihakirjoituksen näyttönä? Sillä on jopa vainoamisen tuntomerkkejä. Vainoaminen tuli kriminalisoiduksi 2014 alusta. Jos jotakuta kytätään hänen uskontonsa, Raamatun, tms. sellaisen sysytä, mitäs siitä sanot? Mitä laki sanoo?

 

Uskonpuhdistuksen 500-vuotisjuhla 2017

 

Miljoonat kristityt viettävät tänä vuonna reformaation 500-vuotisjuhlaa. Uskonpuhdistuksen aloittaja Martti Luther oli saksalainen pappi ja teologi, jonka opetukset käynnistivät uskonpuhdistuksen katolisessa kirkossa ja johtivat protestanttisen luterilaisen kirkkokunnan syntymiseen. Luther vaikutti myös teologian ulkopuolella.

Jos ja kun joku Raamattua tuntematon - ulkopuolinen - alkaa repostella sen sisältöä, ja jopa alkaa vaatia sen osittaista poistoa "puhdistusta" - tällainen taho ei muista mitä on suhteellisuustaju? Jos leipuri aikoo neuvoa räätäliä, taikka kirvesmies konsultoi lääkäriä, miten kirveellä kannattaa luita katkoa.... niin mitä siitä ajatella?

"Suutari pysyköön lestissään"? Kenenkään ei ole viisasta koettaa "puhdistaa" sellaista mistä ei ymmärrä kokonaisuutta, saati osaakaan?

Kun joku ei-asiantuntija poimii Raamatusta tiettyjä lauseita, ja irrottaa ne kontekstista, kyllä sillä harrastuksella voi saada vaikka Uuden EpäRaamatun! Ja voi viedä poimimansa asiat poliisille, tehdä rikosilmoituksenkin - mutta homma onkin paljon ongelmallisempi kuin joku korviensa välissä kuvittelee? Siitä vasta mekkala nousisi?  Ja oikeusprosessi olisi pitkä ja kivinen? Kaikki oikeusasteet  huomioiden. Ja missä rikosasian "vastaaja"?  Raamatun kirjoittajat ovat varmasti kuolleita. Eikä laillisessa oikeusjärjestelmässä "kuolleita" tuomita. Teksteistä. Sellaista oikeusprosessia ei nouse, vaikka sitä moni himoitsee. Raamatun vihaajat.

 

Raamattu on ja pysyy!

 

Raamattu, on maailmanlaajuinen kirja. Se on jatkuvasti ollut myytyjen kirjojen ykkösenä. Ota taikka jätä. Mutta että joku yksittäinen uskontokielteinen harrastelija alkaisi vaatia Raamatun pilkkomista osiin, jotakin Tynkä- Raamatun versiota? Voi, voi!  Moni asia on syntynyt ja kuollut. Raamattuja on poltettu rovioilla, niitä on takavarikoitu, kielletty lukemasta. Mutta kaikki ihan turhaa vaivaa.

Maailma on täynnä lentäviä lauseita, yrittäjiä joka lähtöön. Mutta kannattaa pitää jalat maassa ja järki päässä jos aikoo niin suurisuuntaiseen hankkeeseen kuin "Raamatun puhdistus". Voi tältä istumalta jo arvioida, että siinä voi käydä päinvastoin? Raamattu on ja pysyy, mutta miten on puhdistajan asia?  Väkivallan vastustamisen voi aloittaa sieltä missä väkivalta jytää. Siinä riittää puuhaa-

(Otan kantaa vain Raamattuun, koska se on uskonvakaumukseni pyhä kirja yli 45 vuotta. Koraanin asiassa kantaa ottakoot ne, jotka sitä lukevat ja käyttävät.)

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (20 kommenttia)

Käyttäjän ErkkiLatvala kuva
Erkki Latvala

Totta. Homot ja ateistit tyrkyttävät täällä mielipiteitään, kun näen sen tyyppiset otsikot niin en vaivaudu lukemaan.

Maijaliisa Hiekkanen

Sitä täällä näkyy, tosiaan, ja toki jokainen saa pitää kantansa.
Mutta kun tapana näyttää olevan, että koetetaan tallata toisen usko, Raamattua yritetään "kumota", jne.

Maijaliisa Hiekkanen

Valitettavasti hypoteesi Raamatun vihaamisesta näkyy olevan prakista arkea.

Ei se mitään, mutta valitettavasti eräät kommentit eivät TÄSSÄ blogissa ansaitse palstatilaa. Sorry...

Käyttäjän NiiloMkel kuva
Niilo Mäkelä

Kaikki ääriuskonnot ovat vaaraksi niiden varjolla tehdään itseasiassa norm uskonnon vastaisia tekoja? Eikö maailmassa voisi olla yksi maltillinen uskonto ja ne 10 käskyä.

Maijaliisa Hiekkanen

Hyvä ja asiallinen kommentti, kiitos Niilo Mäkelä!

Osut naulankantaan. Ääriuskonnot ovat riski.

Tähän on lisättävä kaikki "ääri-ilmiöt". Fanaattiset sellaiset. Olipa se politiikan fanaattisuutta, jonkun muun aatteen fanaattisuutta, jne.

Kaikkien ääri-ilmiöiden varjolla tapahtuu pahaa. On terrorismia, on sotia, on joukkomurhia, ja ihan lähellä tapetaan joka päivä joku?

Valloilleen päässyt pahuus ihmisessä sitä teettää. Joskus se on uskonnollisessa kaavussa, joskus ateistin vetimissä, joskus poliitikon, hirmuhallitsijan (Hitler, Stalin, Mussolini... ja nykyiset tyrannit!).

Siis uskonnot eivät ole pääsyy ongelmiin, vaikka ovatkin olleet.

Katso nykyistä maailmaa? Sotia, kurjuutta, köyhyyttä, sortoa, ihmiskauppaa, poliittisia valtataisteluita: Itä- Länsi tyyliin!

Niinkuin pahuus voi päästä valloilleen, myös hyvyyttä voi nähdä, ja sitä onneksi maailmassa vielä on. Kukin voi olla sellainen elämässään?

Käyttäjän AriTero kuva
Ari Tero

Olisiko tämä kyseisen henkilön hätähuuto, ilmeisesti kokenut jotain, mitä me emme ole kokeneet. En halua olla ensinmäinen joka heittää kiven.

https://www.youtube.com/watch?v=XGPVeQjjSsY

Maijaliisa Hiekkanen

Oikein hyvä oletus Ari Tero!

Yleensä kokemus osoittaa, että ne jotka kiihkeästi Raamattua ja uskontoja (vihaavat) se siis oikein bnäkyy ja tuntuu, taustalla on säännöllisesti traumaattisia kokemuksia, liittyen uskonasioihin, jne.

Ei kai tässä kukaan ole "kiviä heittänyt"? Ja jos jotakin on heitetty, ne kivet on suunnattu Raamattua kohden. Ja Koraanikin siinä samassa sarjassa.

Eli melkoista viha-arsenaalia on liikkeellä? Kun sentään maailmassa on paljon PAHOJA asioita, joita sopii vihata. (Ihmisiä ei tule vihata, vaan pahuutta, jne.)

Loukkaavaa se on yleisestikin, laajasti ottaen? Vaikka kuinka käyttäisi Ymmärrystä, se on loukkaavaa.

RAAMATTU kun on pyhä kirja kristityille, sitten sen Vanha Testamentti on Pyhä kirja juutalaisille. Jos se jollekin on vastenmielinen, niin eihän KUKAAN pakota aikuisia lukemaan sitä.

Toisen uskonnon halventaminen, hyökkäys Raamattua vastaan, toisen uskon mitätöimisyritys - se on - hm - jääköön toistamatta.

Raamattu on maailmanlaajuinen, luettu Kirja. Kirjojen Kirja.

Eli, joka tahtoo heitelleä kiviä, kohden Raamattua, sitä tuhotakseen, ei muista - tai ei tiedä - mitä KAIKKEA Pyhä Kirja lupaa sellaisille?
No, yrittää saa, ja silti on asioita, jotka eivät ole perinjuurin tuhottavissa...

Käyttäjän petterihiienkoski kuva
Petteri Hiienkoski

VT:ssa kerrotaan profeetasta, jonka välittämä Jumala sana ei miellyttänyt kuningasta, joka sen takia poltti kirjoitukset. Muistaakseni profeetta välitti saman uudestaan ja muuta sen lisäksi. Ihminen, kuka lie tuppaa, jäämään sellaisessa väännössä aina toiseksi.

Monilta tuntuu tykkänään unohtuneen koulun uskontotunnit ja rippikoulu. Rinnastavat sen takia Raamatun ja Koraanin. Ikään kuin Raamattu kehottaisi kristittyjä väkivaltaan siinä missä Koraani muslimeita.

Onhan se vähän noloa, että Suomen kaltaisessa "sivistysmaassa" - jollaista tuskin olisi ilman 500 vuotta sitten tapahtunutta uskonpuhdistusta - ei edes kristinopin perusteita tunneta. Sekoitetaan Israelin kansalle vanhassa liitossa annetut säädökset uuteen liittoon. Ikään kuin Kristus ei olisi vielä tullut vaikka ajanlasku aloitetaan hänen syntymästään ja sitä juhlitaan joka joulu.

Maijaliisa Hiekkanen

Kiitos Petteri Hiienkoski!

Oikein selkiyttävää asiaa!

Kun ei tunneteta Raamattua, eikä edes perusasioita, mikä Raamatussa on
a) historiallista, b) mikä moraalista opetusta, c) mikä koskee tämän ajan ihmisiä AD Kr.

Ja kuten löydetään vain joitakin väkivaltaisia ja karmeita asioita, ja KOKONAISUUS on hämärän peitossa, erotetaan jokunen asia kontekstista..

- niin, lopputulos on juuri sellainen, että halutaan omien intressien mukaan prässäämään Ramattua itselle mieluiseksi? Vaikka hurjalla "rikosilmoituksella"! Uskomaton juttu!

Jos tämä Raamatun kimppuun iskenyt (P.L) olisi tahtonut rakentavasti ja edistäen ja loukkaamatta hyvää ajatustaan esittää? - Niin olisi kutsunut koolle kaikkien suurten uskontokuntien johtajat (Protestantit, Ortodoksit, katolilaiset, ja juutalaiset) - ja olisi ASIALLISESTI esittänyt, mitä tehdä?

Mutta se, että leimaa Raamatun "rikolliseksi" kirjaksi, tekemällä siitä "rikosilmoituksen" se on tähän ikääni mennessä absurdein ilmiö, jonka olen Raamattuun nähden kuullut tai lukenut!

Tietämättömyys tuottaa ongelmia. Ja jos ryhtyy sellaiseen, mihin ei ole kompetenssia, siitä ei pidä ottaa pultteja, jos kaikki ei putkeen menekään.

Raamattu, se kaanon (koknaisuus) hyväksyttiin jo niin kauan sitten, että sitä ei enää ruveta "uusiksi" kirjoittamaan. Ei rikosilmoitusten verukkeella eikä muutenkaan. Tämän satun tietämään. Ota tai jätä. Lue tai ole lukematta. Valinta on vapaa.

Käyttäjän AriTero kuva
Ari Tero

Ihmisille olisi riittänyt 10 käskyä jotka Jumala antoi Moosekselle.

1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.
2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.
3. Pyhitä lepopäivä.
4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi.
5. Älä tapa.
6. Älä tee aviorikosta.
7. Älä varasta.
8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.
9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.
10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.

Juutalaisille ei riittänyt nämä 10 käskyä. Juutalaisessa Toorassa on 613 käskyä, uskoisitko voivasi noudattaa kaikkia 613 käskyä?, minä en ainakaan pystyisi. Tuskin pystyisin noudattamaan 10 käskyä, ihminen on mieleltäään heikko.

Maijaliisa Hiekkanen

Ari Tero

Juuri niin tapahtui, että Jumalan Mooseksen kautta antama 10 käskyn säädöskokoelma ei onnistunut käytännössä.

A) Se oli ns. LAKI, sen ydin. Moraalisen elämän selkäranka. Koska jos noita ohjeita toteltaisiin, kuin liikennemerkkejä maantiellä, maailmassa olisi paljon parempi elää!

Kaikkia käskyjä rikottiin, ja rikotaan edelleen. Jokainen ihminen on syyllinen, syntinen siis. Kuka mitenkin.

B) Kun LAKI ei auttanut, Jumala itse teki jotakin. Hän antoi Ainoan Poikansa, vikauhriksi, syntiuhriksi. Hän, Herramme Jeesus täytti Lain vaatimukset. Hän kuoli ristillä, antoi henkensä. Siksi? Että LAKI vaati kuolemantuomion, lain rikkojille. Eivät roomalaiset tappaneet Jeesusta, Hän antoi henkensä, ja huusi lopuksi ristillä: Se on täytetty! Siis lain vaatimukset ja rangaistus: kuolemantuomio.

C) Nyt LAKI ei enää vaadi tuomiota kenellekään, joka uskoo Jeesukseen, Hänen täyttämäänsä työhön. Vaikka Laki näyttää, että ihminen on rikkonut, jokainen joka USKOO, saan armahduksen. Vapautuksen. Hinta on maksettu.

D) Näin armahduksen sai jo ristillä Jeesuksen vieressä oleva (toinen) ryöväri; rikollisena tuomittu. Tänä päivänä olet kanssani paratiisissa, sanoi Jeesus.

E) Nämä ovat ne kaksi eri asiaa: 1) LAKI jota ihmiset eivät pystyneet noudattamaan, 2) ARMO ja armahdus niille, jotka katuvat syntejään, tunnustavat olevansa LAIN rikkojia.

* LAKI näyttää turmeluksen, se on kuin lahjomaton Peili, johon katsotaan.
* ARMO on Jumalan rakkauden ilmoitus, joka annetaan sille joka uskossa sen hyväksyy, omalle kohdalleen.

Ja tämä on kristinuskon pääsisältö. Vapautus synnin orjuudesta ja teoista ei tule omalla "hikoilulla"... vaan ottamalla vapautus lahjana, ja sitten kiitollisesti elämällä ja päivä kerrallaan Jeesusta seuraamalla, opissa ja elämässä. Ei omin voimin, vaan voimaa taivaasta saaden!

Tämä meni nyt aloituksen aiheesta toiseen, mutta kiitos Ari Tero, että nostit tuon 10 käskyä.

Käyttäjän ErkkiLatvala kuva
Erkki Latvala

Kyllä on huumorintaju huipussaan. Tehdä nyt rikosilmoitus Jumalasta.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Siinä olen samaa mieltä, ettei meidän uskonnottomien pidä puuttua uskontojen pyhinä pitämiin teksteihin. Ei vaikka niissä ulkopuolisen silmissä olisi nykymaailmaan sopimatonta sisältöä. Eiväthän uskovaisetkaan ole aikoihin pitäneet vanhan testamentin tekstejä mitenkään merkittävinä tai totuudellisima. Poikkeuksena promilleluokan kreationistit. Raamatun kohtalona kokonaisuudessaan on kokea unohdus ja välinpitämättömyys vanhan testamentin tapaan. Näin käynee kaikissa korkean sivistystason yhteiskunnissa. Epäilemättä jää jonkinlainen fundamentalistien joukko, muttei sillä onneksi ole merkitystä. Pieni huoli toki on radikalisoitumisen suhteen, koska fundamentalistit syrjäytyvät yhteiskunnasta muita helpommin.

Maijaliisa Hiekkanen

Börje Uimonen

Niin on, että jos joku on huolissaan väkivallasta, niin ihan ensi töiksi se ei ole tänä aikana Raamatun syytä. Kun se sii pölyttyy hyllyissä... Ja mistäs ne kasvavat sukupolvet väkivaltaa oppii? Niin missä ja mistä?

Raamatun kohtalo? "Raamatun kohtalona kokonaisuudessaan on kokea unohdus ja välinpitämättömyys vanhan testamentin tapaan.."

Raamattu on pitänyt globaalisti tilansa myytyjen kirjojen listakärjessä. Ja tulee pysymäänkin. Tosin uuspakanuuteen vaipuvissa länsimaissa halveksitaan Raamattua, mutta monissa maissa (kiellettynä kirjanankin) se on tavoiteltujen joukossa.

Kirjoitat: "koska fundamentalistit syrjäytyvät yhteiskunnasta muita helpommin". Tuo yleistävä hypoteesi sisältää vain osatotuuden.

Käyttäjän Esa-JussiSalminen kuva
Esa-Jussi Salminen

En ole lukenut noita Raamattua kriminalisoivia kirjoituksia, mutta tässä blogissa ainakin on ainakin se järki, että on niitä kaikenlaisia epäraamatullisia tahoja liikkeellä runsain mitoin, joten eiköhän ensiksi niitä voisi kirtisoida:
http://esa-jussisalminen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/...

Maijaliisa Hiekkanen

Juurikin niin, Esa-Jussi Salminen!

Aika kummallista argumentointiahan se "rikosilmoituksen" perustelu oli?

Että kun sitä (Raamattua) lukee, niin sieltä "oppii" väkivaltaa...

Mutta kun sitä Raamattua ei nykyään lueta, ja silti opitaan jos jonkinlaista väkivaltaa..

Niin että Raamatusta nyt koetettiin tehdä kuin "syntipukkia" maailman väkivallalle... ja että se pitäisi "puhdistaa" ja pilkkoa osiin ja koota ihan Uusi Uljas Kaanon? Ja ihan poliisivoimin, ja, ja... että siis poliisit olisivat maailman pätevimpiä ymmärtämään millainen kirja se Raamattu tulee olla?

No, saahan sitä mielipiteitään tuoda, mutta kaikki eivät kaikkeen sano yes,yes

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää

Kunnioitan suuresti kirkkoa ja paljoa siitä mitä kirkko nykyään edustaa. Minusta tuntui pitkään ettei Raamattu koske minua, mutta nyttemmin olen tullut "sinuiksi Raamatun kanssa" kuten asia kristillisellä slangilla ilmaistaan. En minä sitä kokonaan ole lukenut, mutta paljon lukemastani on ihailtavia tekstejä, myös kirjallisesti ja ammattityönä. Evankeliumit esimerkiksi. Luulen myös että Paavalia koskevat väärinkäsitykset ovat valtavia. Se mistä Paavalia nykyään syytetään liittyy pohjimmiltaan aivan toisarvoisiin seikkoihin. Oleellista on päälinja tai päälinjat jotka minusta muistuttavat paljon Platonia. Uskonnollisen julistuksen ohessa, joka minun on ollut vaikeampi omaksua, olen nimenomaan Paavalilta lukenut humaania ja humanistista viestiä.

Maijaliisa Hiekkanen

Raaamttu, kaikkine ristiriitaisine seikkoineen, edustaa sellaista kirjallista asiaa, että taannoin kuului ylessivistykseen tuntea Raamattua edes pääpiirteissään.

Itse olen kirjojen suurkuluttaja, ns. lukutoukka, kirjoja kuluu vuosittain
lähelle 100 luettua. Kattavasti erilaista kirjallisuutta. Monista kirjoista löytää aina uusia asioita. Silti 45 vuoden paljon Raamatun tutkimisen ja pohtimisen perästä en ole sen tasoista elämänviisautta nähnyt yleensä kirjoissa? Suuret filosofit, arvostelut kirjailijakalssikot? Paljon varteen otettavaa viisautta elämään, mutta...

* Kun lukee vaikkapa Raamatun Sananlaskuja, niin se on kuin terävintä analyysia ja täsmäohjetta tavalliseen elämään.
* Ja se realistinen linjaus, jolla Raamattu rehellisesti tuo ihmiselämän traagisetkin jutut? Ei kaunistella, ei kiilloteta kulisseja, Raamatun historia antaa lahjomattoman kuvan ihmisestä. Kaikkineen. Niin ihmisen raadollisuudesta, vallanhimosta, väkivaltaisuudesa, kuin myös esimerkkejä Hyvistä Ihmisistä.

* Ihmisten maailmaan liittyvä jatkuva valtataistelu? Hyvän ja Pahan välinen ottelu on Raamatussa kuin valoareenalla, teatterin lavalla, katso ja opi siitä ihminen! Mitään ei kaunistella, ei tehdä ruusuista kuvaa pahuudesta.

* Raamatussa on kuin täsmätietoa mm. politiikkaa koskien. Kuinka jo tuhansia vuosia sitten rikkaat sortivat käyhiä, oikeusjärjestelmä oli korrutoitunut, vallan kahvassa olevat ahmivat itselleen etuja, jne.
Mistäpä muualta voisi lukea niin analyyttisiä "caseja", opiksi, valaisuksi?

Kirjoitan Raamatusta kriittisenä lukijana, punniten sen sisältöä, jo kauan eläneenä, paljon kokeneena.

On siis täysin valheellinen väite, että Raamattu ohjaa väkivaltaan.
Uusi Testamentti Raamatussa, joka on ensisijaisesti tarkoitettu ns. uskoville, on täysin ehdoton suhteessa väkivaltaan. Tarvitsee vain lukea esim. Jeesuksen Vuorisaarna, niin siinä ohjeistus!

Raamattua ei voi syyttää, jos esim. Jeesuksen opetuksia ei ole toteltu?
Taikka sitä on käytetty väärin, verukkeena?

Kaikkea käytetään väärin. Ihmiset rikkovat mm. tieliikennelakia joka päivä. Ajetaan promilleissa, ylinoperuksia. Kukaan ei silti syytä Lakia?

Kalle Erkkilä

Maijaliisa, tämmöisenä kristittynä fundamentalistina jäin hiukan miettimään, mitä tarkoitat tällä: "Raaamttu, kaikkine ristiriitaisine seikkoineen..."?

Itse olen huomannut, että jos törmää Raamatussa "ristiriitaan", niin tutkimalla tekstejä hiukan syvemmältä, niin oppii, ettei ristiriitaa ollutkaan. Toki asia vaatii usein vaivannäköä ja aikaa ja välillä joutuu ikäänkuin oppimaan jonkin asian uudelleen, eri näkökannalta.

Raamattu on kyllä ihmeellinen kirja. Mitä enemmän sitä tutkii, sen mielenkiintoisemmaksi se tulee. Kerroksia on niin paljon. Välillä sitä miettii, että pitäisi oppia muinaishebreaa ja kreikkaa, että siitä saisi vielä enemmän irti.

Mitä tulee varsinaiseen aiheeseen, niin näen yksittäisen ihmisen tekemän rikosilmoituksen pelkästään lapsellisena uhoamisena. Huolestuttavampaa on yritykset luoda yksi maailmanuskonto, koska siinä ei kielletä yksittäisiä kirjoituksia, kuten esim. Raamattu, vaan pyritään luomaan yhteinen pohja eri uskontojen välille. Se on vaarallista.

Maijaliisa Hiekkanen Vastaus kommenttiin #41

Kalle Erkkilä!

Kun kirjoitin "Raamattu kaikkine ristiriitaisine seikkoineen" tarkoitin niitä väitteitä, joita usein esitetään Raamatusta.

Totta on, sen olen kymmenien vuosien aikana itsekin todennut, että kun ihan rauhassa ja avoimella mielellä tutkii näitä "ristiriidoiksi" mainittuja, ymmärrys valaistuu, salaisuudet nousevat. Ahaa!

Itse olen aikoinaan, nuorena aikuisena tutkinut eri Raamatun käännöksiä, vanhaakin, jossa puhutaan "viinamäen" työmiehistä, kun se tarkoitti viinitarhan työläisiä, jne. Tuli ihan humoristisia kuvia asioista!

Luettuani erilaisia Raamatun käännöksiä jo 45 vuotta, en ole vielä kyllästynyt sen sisältöön. Palaan yhä uudelleen, tutkin ja rukoilen, mitä se minulle tavalliselle ihmiselle sanoo? Mitä koko maailmaa ajatellen?

Intresanttia on, että elämme niitä aikoja, joista Raamattu on ennustanut.
Se helpottaa stressiä, kun näkyy että Jumala hallitsee sittenkin, vaikka vielä tämä maailma on jätetty Paholaisen operaatioalueeksi!

Ihanaa, että kerran tulee se Rauhan valtakunta, jossa pahuus on pantu kahleisiin. Sitä rukoilemme Isä- Meidän sanoin: "Tulkoon Sinun valtakuntasi!"

Toimituksen poiminnat